Specialiteit van de Benonies is Italiaanse muziek.
Uit de rijke geschiedenis van de Italiaanse muziek spelen de Benonies een gevarieerde dwars doorsnede: van volksmuziek met de bekende Tarantella Napolitana, tot popmuziek van Roy Paci. 
De Benonies spelen filmmuziek van Nino Rota uit de beroemde films van Frederico Fellini, onbekende Italiaanse swing van rond 1950, de relaxte muziek van Paolo Conte en natuurlijk het  Partizanen lied “Bella Ciao”.
Maar ook de beroemde aria “O’ Mio Babbino Caro” van Puccini en muziek uit de jaren 1930-40 van drie Nederlandse dames, bekend als Trio Lescano, ontbreken niet in het Benonies repertoire van Italiaanse muziek

Italiaanse muziek en filmfragmenten.
Binnen het repertoire van de Italiaanse muziek neemt de filmmuziek van Nino Rota een bijzondere plaats in. Het is de filmmuziek uit beroemde Fellini films als La Strada, Otto e Mezzo en La Dolce Vita en van Ford Coppola natuurlijk The Godfather. De muziek van Rota is een mengeling van opera-, jazz-, dorpsfanfare- , circus en volksmuziek. In zijn muziek buitelen de overgangen over elkaar, plotselinge wisselingen van tempo en van stemming. Aanstekelijke vrolijkheid wordt afgewisseld met aangrijpende melancholie.
Indien gewenst kan een selectie originele Fellini-filmfragmenten worden geprojecteerd waar de Benonies de bijbehorende muziek bij speelt.

 

“La vita è bella!”

…”Het was alweer voor de vierde keer dat het Instituut Alessandro Manzoni haar cursusseizoen afsloot met een Italiaans cultureel evenement. We konden gaan genieten van nostalgische, ingetogen en dan weer opzwepende livemuziek van een bijzonder ensemble: De Benonies.
Toegegeven; de meeste melodieën waren bekende hoogstandjes uit de Italiaanse filmhistorie. Want de Italiaanse muziek stond vóór de pauze in het teken van de composities van de beroemde Italiaanse componist Nino Rota. De melancholieke en soms mystieke klanken van onder meer The Godfather werden – evenals de overige muziekstukken – ondersteund met heuse filmfragmenten uit films van Fellini, Visconti en Ford Coppola.
Het was een genot voor ons Italofielen waarmee deze harmonie van klank en beeld door het Cultuurcafé van de Radboud Universiteit werd uitgestrooid.
Carlo Visco werd uitgedaagd door de muzikanten het ontstaan van Bella Ciao toe te lichten. En misschien niet ten onrechte, want dit in vergetelheid geraakte Italiaanse strijdlied kent haar ontstaan uit de tijd van de Partizanenstrijd en behoort tot het cultureel erfgoed van de Italiaanse muziek.”….

Roland Peters